søndag den 17. august 2008

Og hvedemel er 1,666 gange værre!

Der er et par gode råd på Politiken.dk i dag om, hvordan man får styr på sin sukkertrang. Det er nemlig vigtigt, idet sukkerindtaget får blodsukkeret til at stige kraftigt, hvorefter det falder kraftigt, hvorefter sukkertrangen melder sig igen.

Det overraskende er blot, at man vælger at slå ned på sukker, hvis glykæmiske index immervæk ligger og roder nede på omkring de 60. Hvidt brød, som indekset er ... øh ... indekseret efter, knalder altså igennem med 100, hvorfor så fokus måske skulle være dér.

Jeg hæfter mig desuden ved råd nr. 7, som jeg her tillader mig at gengive:

7. Tørre frugter.
Tørret frugt har et højere sukkerindhold end friske frugter, men er stadig en bedre løsning end slik, kage og sodavand. Kroppen optager dog energien fra frugten hurtigt, så man skal ikke bare spise løs af den.


Man mener altså, at rosiner er en bedre snack end et stykke kage. Hm, det vil jeg godt opponere imod. Kager er ofte lavet med æg, og de bedste af dem er endda pyntet med flødeskum. Med andre ord kan en kage sagtens være et komplet, balanceret måltid, hvilket man næppe kan sige om rosiner, der består af 75 % frugtsukker og 25 % vand (nåhr, ja. Og så lidt svampegift).

1 kommentar:

  1. ok. I found an information here that i want to look for.

    SvarSlet