søndag den 20. juli 2008

Pinlig tavshed i DK-presse om kostundersøgelse

Den danske presse har været pinligt tavs om den skelsættende israelske undersøgelse, der efter offentliggørelsen i denne uge har slået fast, at en kulhydratfattig kost er bedre end Middelhavskosten og LANGT bedre end en fedtfattig. Selv om der fra denne blog (og dens kommentatorer) er rettet henvendelse til bl.a. EB, Politiken og Berlingske, har man ikke reageret.

Kun på dr.dk har man mandet sig op til en omtale af studiet - og kludret planmæssigt i det ved at stikke mikrofonen i hovedet på Arne Astrup fra Institut for Human Ernæring. Helt uimodsagt af DR-journalisten vil Astrup STADIG anbefale den fedtfattige kost, hvilket må karakteriseres som vildt arrogant i lyset af disse nye og utvetydige resultater.

Hertil kommer, at to af de links, artiklen byder på - til hhv. Atkinsdiæten og til Den omvendte kostpyramide - er til to hadesider, den ene forfattet af Astrup himself!

I verden omkring os er der dog ikke helt så stille. Det skelsættende i undersøgelsen - at den har varet hele 2 år, og at over 83 procent af deltagerne har holdt sig til den anviste kost - har fået de fleste internationale medier til at omtale og kommentere den.

Svenskerne er med over en bred kam, bl.a. Aftonbladet - og på svensk morgen-tv (TV4) her er der en udmærket diskussion.

I USA og i Storbritannien har undersøgelsen afstedkommet en masse artikler og nyhedsudsendelser. Bliv klogere ved at søge på Atkins "New Study" Israel mediterranean på news.google.com ... eller klik, jeg har søgt for dig.

Man fristes til at tro, at de danske mediers tavshed handler om frygt og fordomme. De forskellige sundhedsjournalister har i årevis moret sig over Atkins og andre protein/fedt-diæter og slået sig op som forkæmpere for den fedtfattige kost. Og når der så nu kommer ris til egen røv, oplever vi den klassiske "ikke se, ikke høre, ikke tale" ... Pinligt!

6 kommentarer:

  1. Muh! Så er der øko-mam:

    http://freddyogko.dk/

    SvarSlet
  2. God resurse, suzy. Takker.

    Og så er der også http://www.nordjysknaturkoed.dk. Godt nok ikke økologisk, men det spiller ingen større rolle, når vi snakker naturgræsfodrede. Hellere sådan en svend end et dyr, der er opfedet på økologiske kornprodukter.

    SvarSlet
  3. Hvor er det fedt at støde på en blog som har hørt om Weston A price - :-) og som ikke bare gentager gang på gang de offcielle løgne om mad og sundhed....

    Har lige tilføjet dig til mine favoritter :-D

    Ved du om der findes en gruppe som her i Danmark arbejder for at udbrede disse tanker ?

    SvarSlet
  4. Tak for din kommentar, Iben.

    Inde på westonaprice.org har de en liste over Local Chapters, men der er ingen i Danmark. Jeg kender heller ikke til nogle grupper, der arbejder for sagen.

    Der er et kommercielt site, der hedder alun.dk, hvor der er mange gode artikler og gratis e-bøger. Han er svoren Price-tilhænger, men sælger desværre også sådan noget mumbo-jumbo som Q-Link-halskæder på sit site.

    På Uffe Ravnskovs ravnskov.nu kan man også blive klogere.

    Du er velkommen til at linke til din egen blog, hvis du har en.

    SvarSlet
  5. Du er herlig. Du har en fantastisk skrivestil. Jeg selv er fysioterapeut og kostvejleder, stærkt inspireret af Weston Price. Jeg bruger kostvejledningen i behandling af mine klienter. Jeg bruger meget energi på at fortælle folk, at de skal spise smør og kokosolie. Jeg linker til min egen hj. side, hvis det er ok? www.sano.nu, hvor jeg også selv har en blog.

    SvarSlet
  6. Tusind tak for de smukke ord. Det luner at høre. Du er supervelkommen til at linke til din side, og jeg vil også glæde mig til at kaste et blik på din blog. Måske kan du blive det første indslag i min blogroll.

    Hatten af for din indsats med at fortælle om smør og kokosolie. Det må være op ad bakke, når man tænker på de officielle kostråd, der bandlyser mættet fedt, altså det mest naturlige fedt i verden og lige præcis den metode, hvormed vi SELV lagrer fedt i kroppen.

    Jeg har kigget lidt på dine links - mange af dem er gode ;-)) Men mht. mættet/umættet fedt vil jeg anbefale dig raypeat.com, hvis du ikke allerede kender ham. Jeg har ikke læst hele hans værk, men det han siger om kokosolie og flerumættet fedt er right on the money.

    I øvrigt så virker links ikke inde i selve kommentaren her i Blogger. Men dit navn som sådan linker løs.

    SvarSlet