mandag den 7. juli 2008

Hvornår bliver kvalitet et tema?

Færre antioxidanter og mindre Omega-3. Det er resultatet af det enøjede profitorienterede literræs, der foregår på de fleste danske malkestationer. Køer, der giver konventionel mælk, kommer i højere og højere grad aldrig på græs og bespises med majs, en fødevare, der er lige så naturlig for koen, som culottesteg er for en kanin.

Og hvordan mon det så er med det kød, som køerne bliver til i sidste ende? Den dag, de giver så lidt mælk, at landmanden ikke længere kan forsvare økonomisk at have dem stående fastlænket til malkemaskinen og majstruget? Mon ikke også det er underlødigt og fattigt på antioxidanter og gode fedtstoffer?

Jo, desværre uden tvivl.

Det, der må efterlyses, er kvalitet, kort og godt. Fremfor kvantitet. Efterspørg kød og mælk fra køer, der har været på græs. Fx økologiske, der immervæk spiser frisk grønt græs ca. halvdelen af året og ofte får gæret græs (ensilage) resten af tiden.

Forleden spurgte jeg min slagter, om han kunne skære mig nogle alvorlige bøffer fra kødkvæg, der havde gået på græs. Han kiggede på mig, som om jeg lige havde berettet om min sommerferie på en af Saturns ringe ... hvornår kommer de relevante folk dog ind i kampen!!???

I Sverige har de noget, der hedder gräskött. Kan vi venligst få noget lignende herhjemme?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar