fredag den 22. august 2008

Løb efter protein og fedt gav større hjerne

Mens politikerne diskuterer, om der skal gives 90 eller 100 millioner kroner til øget dyrevelfærd, vender flere og flere det konventionelle landbrug ryggen og efterspørger kød i ordentlig kvalitet - altså fra dyr, som har gået på græs og i øvrigt er transporteret og slagtet efter langt værdigere principper, end de konventionelle kød-producenter disker op med.

Det gør flere og flere ret i. Naturkød, som de fx kalder det på Helgenæsgaard i Nordjylland, har en langt bedre smag og fedtsyresammensætning og bidrager dermed bedre til både velværet og legemet.

Flere og flere gør som urmennesket

I den forbindelse som i alle andre kan det altid betale sig at lytte til P1. Gårsdagens Apropos fortalte, at urmenneskets unikke evne til at svede og løbe langt gav det en stor fordel frem for sine konkurrenter i kampen om at sikre sig en lødig kost.

Urmennesket kunne løbe ud på savannen, når de fx kunne se gribbe samle sig om et ådsel. I flok kunne de skræmme fuglene - eller sågår hyænerne - væk og kaste sig over festmåltidet eller bringe det hjem til stammen.

"De fik adgang til kød og protein af høj kvalitet. Også rygmarven og såmænd også hjernen, spiste de, og den protein og nogle af de fedtsyrer, de fik, gjorde det muligt at udvikle en større hjerne over tid", fortæller ph.d. og post-doc Dirk Lund Kristensen i udsendelsen.

Lyt til den utroligt spændende udsendelse her:


Danmarks Radio, P1, Apropos, d. 21. august 2008

Link til udsendelsens hjemmeside: www.dr.dk/p1/apropos


Low Carb - On Planet Earth for 3 millions years and counting!

2 kommentarer:

  1. Spændende side! Jeg interesserer mig jo en del for madlavning og gode råvarer, så jeg vil helt sikkert kigge forbi igen!

    OT: Din kommentar på min blog til munkene fra Athos var havnet i spamfilteret, men ligger nu, hvor den skal. :-)

    SvarSlet
  2. Tak for det. Og jeg skal love for, at du får dækket nogle emner på din blog. Jeg må kigge nærmere på den en dag, når jeg lige har 7-8 timer til rådighed ;-))

    SvarSlet