torsdag den 6. maj 2010

Idiotiet er fuldbyrdet - Nu også fedtskat på kød

Enten uvidenheden eller arrogancen må være bundløs på Skatteminister Troels Lund Poulsens kontor. En fedtskat, der i Folkesundhedens navn sætter prisen op på smør, tangerer det vanvittige. Og helt uforståeligt er det, at man har kunnet lokke Dansk Folkeparti med på den galej. Fedtskatten blev i dag vedtaget med en tilføjelse, der kun gør det hele endnu mere vanvittigt.

I den såkaldte Forårspakke 2.0 har det hidtil lydt:

Medio 2010 indføres tillige afgift på 25 kr./kg mættet fedt i mejeriprodukter (undtagen mælk) og olier. Afgiften betyder, at f.eks. en pakke smør på 250 gram vil stige med ca. 4 kr. inkl. moms.


Sødmælk fritages heldigvis (sikkert fordi alle undersøgelser peger på, at DF-vælgere drikker sødmælk - noget kan de altså finde ud af), men ost og smør får en stor prisstigning, der som bekendt har grund i en videnskab, der i disse år falder mere og mere fra hinanden.

Fedtskat - nu også på kød

Nu er fedtskatten endelig vedtaget, og her har man tilføjet kød til de afgiftspligtige madvarer. Jo, det er sandt. Fedtkanter, rullepølse og det gode hakkekød (med 10-15 % fedt) skal også beskattes med 25 kr. pr. kilo mættet fedt.

De kalder det Folkesundhedspakken og skammer sig slet ikke over at skrive:

Afgiften på mættet fedt, som allerede indgår i Forårspakke 2.0, udvides til også at omfatte kød.


Her er et link til Skatteministeriets pressemeddelse fra i dag: IDIOTIET SORT PÅ HVIDT

Intet citat om mættet fedt

Den skarpe læser hæfter sig ved, at skatteministeren citeres for de store forventninger, han har til de nye skatter på alkohol og tobak, men at han ikke siger noget til citat om mættet fedt. Det er selvfølgelig fordi, at han og hans kumpaner ved, at DET IKKE ER MULIGT AT SIGE NOGET FORNUFTIGT OM DET, og at han vil fremstå som en idiot, hvis han påstod, at mindre mættet fedt i de danske maver ville fremme folkesundheden, alt imens at helt nye undersøgelser har vist, at kulhydrater i stedet for mættet fedt (som myndighederne har rådet os til i årevis) medfører mere overvægt, mere sukkersyge og mere hjertesygdom.

I selve forklaringen på fedtskatten finder man denne vaklende teori:

Indtagelse af mættet fedt øger risikoen for hjertekarsygdomme mm. ...

Show me the paper!!!!!

De siger ligeud, at fedtskatten på kød kommer for at tilskynde forbrugerne til at købe mere magert kød. Og hvad? Fylde op på tallerknen med pasta, fordi en minutbøf ikke tilfredsstiller appetiten så meget som en rib-eye?

Fedtskatten i den nye vedtagelse bliver på 13-14 kr. pr. kilo mættet fedt. Pga. tilføjelsen af kødet, kan smør nøjes med en stigning på lidt over to kroner pakken frem for fire kroner i det oprindelige forslag. Piskefløde stiger med fire kroner literen, mens også hakket oksekød får et nøk deropad.


PS - Hvem fortæller ministeren, at lidt under halvdelen af det mættede fedt i oksekød består af sterarinsyre, der i kroppen omdannes til den (påstået) hjertevenlige og enkeltumættede oleinsyre, som vi kender fra olivenolie? Desuden er omkring halvdelen af det totale fedt i "det farlige" røde kød umættet fedt.

RETTELSE: I ovenstående afsnit er "halvdelen" ændret til "lidt under halvdelen". Og så er den sidste sætning tilføjet.

9 kommentarer:

  1. Jeg så det godt og orkede bare slet ikke at skrive om det for sjældent har man set en så tåbelig beskatning !!!!

    Idioti!

    HVORFOR ser vi ikke MASSIVE afgifter på sukker, sødemiddeler og
    e-numre ?
    ELLER hvorfor lægger man ikke extra moms på ikke-økologiske varer
    - det koster ganske meget at producerer fabrikvarer og sprøjtet grønsager for samfundet - for vi betaler alle for at rydde op.

    Små mængder sprøjtegift er sundhedsmæssigt dybt problematisk for børns hjerner ( og os andre )
    men næh nej vi bruger forældet forskning og rammer oksekød mv...ja selv olivenolie får et skud med afgifter

    SvarSlet
  2. Sukker og tobaksafgifterne er bevidst holdt nede for ikke at tilskynde øget grænsehandel. Men bare vent. Snart ser vi Fleggaard begynde at reklamere med billigt smør, ost og fløde såvel som pølser og andre lækkerier ;-)

    Har du set, at den gode Jimmy Moore har linket til min blog i sit nyeste indlæg? Sikken ære ;-)

    SvarSlet
  3. COOL - you rock !!
    ja det kan være jeg skal lidt mere til LCHF paradiset malmø;)

    SvarSlet
  4. Tak!
    Ja, jeg går og venter på at http://graskott.se/ skal få udleveringsted lidt sydligere end Göteborg. Kom til Malmø, mand!

    SvarSlet
  5. Jeg er så rasende at jeg troede at jeg ville få en hjerneblødning. Danmark er de gode intentioners tyranni og jeg er ved at have fået nok. Jeg flytter.

    vejen til helvede er brolagt med gode intentioner og dårlige undskyldninger. De danske politikere er nogle arrogante selvfede bedrevidende klaphatte. Man skulle tro at ordsproget var skrevet for deres skyld, til vores tid.

    har sendt et par e-mails din vej Budzinski, men jeg har på fornemmelsen at de ikke når frem, er det rigtigt?

    SvarSlet
  6. Ja, klaphatte er spot on.

    Nej, mails når ikke frem. Jeg tror ikke, at yahoo og hotmail gider tale sammen. Brug min gmail.

    Hvor flytter du hen? Sverige?

    SvarSlet
  7. Jeg ved det ikke endnu. Canada har også strejfet mine tanker. Jeg er så træt af formynderi at Danmark hænger mig ud af halsen, så næsten hvad som helst andet ville være et skridt i den rigtige retning.

    SvarSlet
  8. Canada er jo også bare mega-sverige. Jagt, åbne vidder, god mad ... men ingen råmælk! Strengt forbudt derovre. Jeg vil hellere tage kampen op her og få skruet op for kvæg-græsningen og så videre (Men jeg har så også to små piger i førskolealderen).

    SvarSlet
  9. Sorry, nu har jeg set de mails. Jeg var ved at forfatte et svar og så kom jeg fra det ...

    SvarSlet