tirsdag den 11. maj 2010

Ryk ud: Danmarks bedste piskefløde på tilbud

Lige som den gode dr. Kurt G. Harris fra PaNu-bloggen har Kostbloggeren en svaghed for piskefløde. Det er simpelthen den reneste menneske-dieselolie og smager tæskegodt i kaffen. Blander du den med en god kvalitet sødmælk - fx rå og ubehandlet mælk direkte fra koen - får du en himmelsk half-and-half, som det hedder på engelsk (typisk dansk, at vi ikke har et navn for denne lækre og energirige drik. Ret mig endelig, hvis nogen kan).

Den bedste piskefløde* på markedet er uden tvivl den fra Osted Mejeri, dem der pakker mælken i disse plastposer, som i virkeligheden består af en yderst miljøvenlig kalkblanding fra firmaet EcoLean (hatten af til dem, i øvrigt, og se så at få overtaget markedet for dåsetomater. Tænk, hvor meget metal og metal-affald vi så kunne spare).

I denne uge fås Osteds økologiske piskefløde i Rema1000 til 10 kr. for en halv liter (normalpris op til 14,95), og til det er der kun ét at sige: Ryd butikken og server cremet kaffe og hjemmelavet is til gæsterne, kakao med flødeskum og half-and-half til ungerne og forkæl i det hele taget dig selv med Danmarks bedste fløde (næst efter Osteds Double Creme, men det er en anden historie).

*Smagen er selvfølgelig en af grundene til, at Osteds piskefløde får Kostbloggerens blå stempel. Et plus er det også, at fløden blot er pasteuriseret og ikke højpasteuriseret, som alt andet piskefløde er - tjek selv på kartonerne rundt omkring. De mulige skader på fedtstoffer, som den over 100 grader varme højpasteurisering kunne medføre, er i hvert fald minimeret med den meget mildere varmebehandling.

6 kommentarer:

  1. Ja den er dejlig
    bliver helt sikker nødt til at lave en masse flødestuvet i ugen der kommer :)

    Ja det ville være skønt med mere fornuftigt indpakning at tomater, bønner mv
    Metallet er ikke det der generer mig mest - det er mere BPA i dåsen( det hvide lag det er sk... uhyggeligt du.
    I Sverige kan man få rigtig mange ting i tefal pak også bønner mv.
    ( ja jeg ved godt at bønner ikke er low carb- men jeg kan nu godt lide lidt houmous og den slags ;)

    SvarSlet
  2. Helt klart, BPA, jeg har læst meget om det især ovre hos Mark og hans daglige æble. EcoLean skulle bare være obligatorisk for ALLE konserves-producenter.

    Low-carb, schmow-carb. Bønner og kikærter er fine nok, så længe man bare sørger for at få godt med mættet fedt og en rimelig portion animalsk protein, og så længe de er tilberedt ordentligt.

    Det er det bevidstløse indtag af sukkerknas, kornprodukter, der ikke er tilberedt ordentligt såsom de her 'sunde' fuldkornsbrød, golden delicious-æbler og lignende franken-frugt i kilovis og elendige planteolier, som truer helbredet rundt omkring.

    Og jo, en lammekebab med tomatsalsa, tsatsiki og en god klat hummus er en prima gang aftensmad. Bare lad pita-fætteren ligge ;-)

    SvarSlet
  3. Hvor mange læsere har du egentligt :(
    NU har jeg i 3 dge været i Rema 1000 og der er bare ingen piskefløde -øvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
    ;)

    SvarSlet
  4. Ha ha, i min lokale snuppede jeg de sidste tre poser i går. Skal derned fredag igen og lure.

    SvarSlet
  5. Hey Budz.
    Super fed blog du har her, har siddet og kigget i arkiverne de sidste 3 timer. hold kæft der er masser af god info på dansk. Jeg følte mig så alene med mine synspunkter, godt at se at der er andre derude.

    Sjovt jeg lige fandt din blog i dag, da jeg har taget beslutningen om at gå "all in" som low carb'er fra imorgen.
    Har kørt det i perioder, men med den viden jeg efterhånden har fået og sådan som jeg har det når jeg er på LCHF, har jeg sku heller ingen undskyldning:-)

    Venlig hilsen Ronni (en nu fast læser)

    SvarSlet
  6. Hej Ronnie og velkommen til! Lad os endelig høre fremover, hvordan din LCHF går for dig. Det store skridt at tage er jo netop det der HF, altså high fat. Med den kostopdragelse vi alle har fået, kan det være lidt grænseoverskridende at hælde smør, æggeblommer, fed lever, kokosolie, fedtkanter, bacon, fuldfede oste, olivenolie, tælle, græsk 10 % yoghurt og piskefløde indenbords i de mængder, der skal til.
    Mit råd til alle, der starter på denne her livsstilsændring er, at man ikke skal overdrive proteinindtaget. Det kan man nemt komme til, fordi man på rygraden har alle disse forkvaklede forestillinger om sunde magre udskæringer, pudset svinemørbrad, minimælk, kyllingebryst, æggehvideomelet, skært kød, 3-6 % hakket oksekød og Cheasyost. For meget protein er kendt for at skabe problemer og mere end 40 E% er direkte livsfarligt. FAT IS WHERE IT'S AT!

    SvarSlet