fredag den 24. september 2010

Ugens helt: Clinton taber sig 11 kilo - som veganer

USAs tidligere præsident Bill Clinton har døjet med vægten i mange år. Før datterens bryllup i sommer besluttede han sig for at smide nogle kilo og valgte at spise vegansk med en smule fisk her og der, som han fortæller i interviewet nedenfor. Clinton læner sig op ad forskere som Caldwell Esseltyne, Dean Ornish og Colin T. Campbell, der anbefaler en vegansk/vegetarisk, fedtfattig diæt som led i behandlingen af hjertekarlidelser. Clinton har fået en bypass og efterfølgende en stent i sin bypass på grund af plak i arterierne omkring hjertet.

Som nævnt tidligere her på bloggen er en vegansk diæt ganske anvendelig som led i en udrensning. At Clinton har tabt sig markant på diæten er et fint bevis på dette. I interviewet fortæller han, at han håber at blive en del af de 82 procent, der kurerer sig selv for hjerteproblemerne via diæten. Det skal han naturligvis ønskes alt held med. Når han så har kureret sig selv, håber Kostbloggeren for ham, at han formår at skifte til en klassisk stenalderdiæt med animalsk protein og fedt i ORDENTLIG KVALITET og alt det gode fra veganer-diæten (minus bønner og linser). Veganisme er nemlig ikke en holdbar livsstil i længden, som det beskrives fx HER.



Mht. til de omtalte forskeres resultater, som glemmes det ofte, at fx Dean Ornishs resultater er opnået ikke kun med diæt, men også med stor fokus på gruppeterapi, massage, meditation, anti-stressbehandling osv. Campbell med sit berømte China Study er i øvrigt for nylig blevet afsløret i at fuske med sine data for at få de rette resultater frem, altså resultater, der gav animalsk protein skylden for al sygdom.

Læs fx Denise Mingers store gennemgang: A Closer Look at the China Study: Dairy and Disease

eller Chris Masterjohns nye tilbagevisning: The Curious Case of Campbell's Cats - Does Protein Deficiency Prevent Cancer?

God helse og god weekend!

13 kommentarer:

  1. OK jeg synes så at han ser SYG UD - jeg troede nærmest at han så ud som om han stod med et ben i graven...
    Min egen erfaring med veganer kost var at jeg tog på af den.....
    .og konstant var oppustet og skidt tilpas-nok fordi jeg tåler soja rigtig dårligt og mit blodsukker kan slet ikke med masser af gryn og juice og kun lidt fedt og protein.....

    SvarSlet
  2. Jeg synes nu, at han ser okay ud. Afmagret, ja. Blodfattig, måske. Syg, nej.

    Han hjælper sig selv en del ved at få en proteinrig morgenmad, som han selv fremhæver. Proteinpulver, mandelmælk og frugt. Egentlig ret paleo i sine bestanddele.

    Bare det at tabe sig styrker normalt helbredet generelt. Han risikerer bare at gøre skade på sig selv - og hjertet ligeså - ved at fortsætte i det uendelige på veganervognen.

    SvarSlet
  3. Det var ikke så meget det billede/film du postede - men nogle andre billeder fra nettet hvor jeg ærlig talt synes han så så afpillet - grå og uden glans -at jeg blev helt bekymret.

    Som en der burde tabe mindst 10 kg mere ( har tabt 25 kg) - er jeg ikke sikker på jeg er helt enig i

    at bare det at tabe sig styrker generelt helbredet.

    Det er er faktisk ganske stressede at tabe sig
    og der er masser af folk som har det godt/ er langt sundere trods overvægt-HVIS de spiser optimal kost, sover nok og får rørt sig nok
    end slanke mennesker som ikke har en optimal livsstil.

    Jeg vil påstår at mit helbred ( indtil for 2 måneder siden) er LANGT bedre trods min overvægt end f.eks min slanke venindes som spiser en alm trist dansk fedtforkrækket og kemifyldt kost.
    I en alder af 25 har de skræmt livet af hende fordi hendes kolesteroltal var 6 - hun sover dårligt- får ingen motion - spiser for meget brød, cola og kaffe og så KUN fedtfattigt kød og becel ingen æg , smør og mælk...
    Hun er dybt frusteret over at jeg trods min overvægt,min alder og min kost er langt sundere end hende ....
    Men tør ikke ændre kurs - da hun har fået rigeligt med propaganda hos lægen.
    Og hun er forøvrigt ikke den eneste slanke- relativ unge fedtforskrækket kvinde jeg har mødt her på det sidste som har højt kolesterol og er skræmt for hvid og sans.... jeg har bare på mit arbejde mødt 4 i alderen 25-40 år.

    SvarSlet
  4. Jeg er helt på det rene med, at 'overvægtig' ikke = usund og at vægttab gjort på en 'forkert' måde kan være stressende og modproduktivt. Nogle af de nye Clintonbilleder ser rigtignok lidt gustne ud, det er også derfor, at jeg krydser fingre for, at han får noget andet rådgivning, når nu har har opnået den udrensning og det vægttab, han var ude efter. Jeg kan mærke, at veganere rundt omkring tror det her vil være den endelige blåstempling af deres sekt.

    Jeg tror nok, at undersøgelser peger på, at et vægttab - altså tab af kropsfedt for overvægtige - fører til forbedrede risikofaktorer over en bred kam. Men laver man et vægttab på en forkert måde - altså stressende, lavkalorisk, fedtfattig, motionsrig - så risikerer man at sætte sit setpoint i vejret, så kroppen senere vil stræbe efter at få endnu mere på sidebenene.

    Trist at høre om din veninde. Om lidt får hun vel tilbudt statiner, selv om de INGEN fordele har for kvinder overhovedet, syg eller rask, højt eller lavt kolesterol.

    Jeg synes, det er SEJT, at du går rundt og viser stilen med smør og kød og REAL FOOD og samtidig er sundere og gladere end dine yngre veninder. Hvornår mon de får den idé, at du måske har fat i den lange ende?

    SvarSlet
  5. Det er ikke sandt at statiner ikke hjælper budz. Firmaerne der producerer dem har imponerende sunde bund linier! *badabumtish*

    SvarSlet
  6. Hej budzinski.
    Jeg følger flittigt med i din blog. Jeg faldt dog over din udtalelse om bønner og linser. Kan du uddybe hvorfor du synes de er dårlige, da de, så vidt jeg ved, er rimelig lave på glykemisk index og høj på proteiner. Og så smager de godt ;)

    SvarSlet
  7. Hej Patrick, jeg tror, man skal gøre sig klart, at ting som bønner og linser ikke som udgangspunkt er 'interesseret' i at blive spist og fordøjet. De indeholder - lissom hvede o.a. - antinutrienter i form af lektiner, fytinsyre osv. Disse kan til dels nedbrydes ved iblødsætning, fermentering og andre traditionelle metoder, men ikke alle giftstofferne forsvinder og de ender i blodbanen og laver ravage: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6R-49NR156-220&_user=10&_coverDate=12%2F31%2F1983&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1481247322&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=f18a66c18e08214fe329256fa8e3b33a&searchtype=a

    Hvis du har styr på dine forberedelse, kan du sikkert spise dem moderat uden at få problemer, men jeg vil hellere spise æg, fisk og kød for at få proteiner. Linser har altid givet mig forstoppelse. Bønner kan jeg godt spise en sjælden gang - især i chiliconcarne eller mexicanske refried beans ;-)

    Hvis du er interesset i at spise en sund diæt, men ikke nødvendigvis har lyst til at kaste alle stivelseskilder over bord, så kig ind på Stephan's blog. Han er hverken lowcarber eller lowfatter eller paleo eller rawfood. Han kan lide at spise fra hele spektret, men gør en dyd ud af at finde ud af, hvilke forarbejdningsmetoder, der giver den sundeste ris, boghvede, kartofler, bønner etc. Start her: http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/04/leptin-and-lectins-part-ii.html

    God weekend og tak for de pæne ord.

    SvarSlet
  8. @H.C. --- hø hø hø. God weekend, gamle råmælksentusiast.

    PS - Har lige fået Ron Schmids The Untold Story of Milk ind ad døren. Har du læst den?

    SvarSlet
  9. 11 kilo er en sjat, men hvor lang tid tog det ham mon?

    Uanset hvor hurtigt det gik, så tror jeg næppe han har overhalet mit vægttab med en veganer kur.

    I løbet af 15 dage tabte jeg hele 7,2 kg - og det var selvfølgelig via en nocarb diet:
    http://www.genvejen.dk/effektiv-slankekur-saadan-tabte-jeg-72-kg-paa-15-dage/

    - gad vide om det er sejt nok til jeg også bliver ugens helt ;)

    SvarSlet
  10. Hej Mads, det er i hvert fald et kæmpeflot resultat. Det er fedt, at du byder ind her med din historie og jeg vil da anbefale folk at klikke over og læse din rapport - såvel som det øvrige indhold, der ser spændende ud flere steder.

    Hm, som udgangspunkt er jeg jo ikke så vild med bønner, men hvis det kan hjælpe i sådan en crash-diæt der, så giver det jo mening. I længden ville jeg dog 'alliere' mig med ovennævnte Stephan Guyenet eller nogle WAPF/Real Foodies for at få helt styr på preparationen.

    Hvordan maintainer du? Med lidt mere fedt, måske? Æggeblommer? Smør? Og kører du stadig dine carbs ind PWO?

    Hvis du stadig er vild med Tim Ferris, så tjek det seneste podcast fra Robb Wolf - The Paleo Solution. Der er Tim igennem og fortæller om sin nye bog, The 4-Hour Body. Sikkert et godt læs.

    Igen - fedt, at du kiggede ind. Jeg vil i hvert fald dykke ned i nogle af dine indlæg and get "organisized" ...

    SvarSlet
  11. Umiddelbart er planen at maintaine med nocarb morgenmad og så spise "normalt" resten af dagen (på sigt kun når jeg er ude).

    Her i julen prøver jeg dog også et par andre eksperimenter af, der ikke er særligt nocarb.

    SvarSlet
  12. Jeg fandt lige den her på en psykologs hjemmeside: psykisksundhed.dk
    Hvad er stress og stressbehandling med mindfulness meditation , jeg tror det kan være noget relevant.

    SvarSlet
  13. hm, jeg synes nu aldrig at han har virket overvægtig. Men skal man leve efter en bestemt kost, er det, efter min mening, helt sikkert et fornuftigt valg. Og det er fornuftigt at bruge en god slankekur der virker så vægten reduceres og holdes i ro

    SvarSlet